måndag 1 september 2014

Språket igen

Har under sommaren flera gånger reagerat på språkliga oegentligheter i Vasabladet. Utan undantag har skribenten varit nån ny. Ok, sommarvikarie, en Sommarnylund har jag förlåtande tänkt. Men de finns kvar, de där små felen. De där som kan tänkas bli med ett nja godkända. Men ska de bli det i en dagstidning? De presteras av de nya namnen på tidningen och är inte skrivfel eller slarvfel. Är det mitt öde - att störas på den nya generationens skribenter som rör sej i gränsmarkerna av det jag kan acceptera? Nu ska jag förstås inte dra alla över en kam. Men på nåt sätt skulle jag vilja kunna kräva korrekt språk i min dagstidning. För att inte under signaturen "Vän av ordning" behöva skriva småpetiga insändare.



1 kommentar:

  1. Är man "språkpolis" så är man... Jag kan tänka mig hur du känner det. Jag brukar också skämmas lite då kollegor skriver slarvig svenska eller gör direkta språk- eller slarvfel. Men, inte är jag ju ofelbar jag heller ;)

    SvaraRadera