torsdag 11 september 2014

Om lukter

Jag har luktnoja, jag vet. Och hade dessutom tid att filosofera och känna med alla sinnen idag på stavgångsturen - blev nämligen "självgående" eftersom ingen ville snabbgå.
Nåväl, jag valde naturliga rutter - genom parker, längs stranden. Väldigt sällan jag gick på trottoarer. Men ändå - huj vad det luktade på min färd! Det var kreosin (tjohej vad är det) vid stranden, bilavgaser och konstigt nog på väldigt många ställen en konstgjord doft - typ tvättpulver (den mötte jag redan vid Carl och Carolinas tvättstugeventiler). Och så var det matlukt. Något enstaka stråk av havsdoft fick jag.
Kom att tänka på doftallergiker - alltså sådana som verkligen reagerar på lukter och doften. Mej är det inte synd om - jag blir bara irriterad över att jag inte får ta in naturen ens under strandpromenader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar