tisdag 16 september 2014

För mycket pengar

Huvudvinsten i EuroJackpot - ett spel jag över huvud taget inte vet något om - var 61 miljoner euro vid den senaste dragningen. Ohemult! Hur kan man ställa till det så att en person får den astronomiska summan bara genom att ha tur? Om det finns så mycket pengar att dela borde de delas på ett mycket stort antal vinnare. Om det nu ska spelas om pengar. Det tycker inte jag att det ska. Ingen människa är värd 61 miljoner euro. Och jag tror inte att någon människa blir lycklig av att få 61 miljoner euro. Missbruk av pengar kallar jag det.
Sen någon dag om jag känner att jag vill ha mothugg ska jag skriva om pensioner. Om hurusom jag tycker att det inte borde vara så stora skillnader mellan pensioner som det är idag. Om att pensionärer som ju inte längre tar mer eller mindre ansvar, inte längre bidrar med något för samhället (annat än frivilligt) också kunde ha ungefär samma inkomst. En sorts medborgarpension. Men det skriver jag som sagt om den dag jag känner att jag vill ha kring öronen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar