torsdag 4 september 2014

E-posten som försvann

Det är så lugnt och tyst. Ytterst sällan ringer jobbtelefonen. Ganska sällan ringer hemtelefonen. Jobbmail förekommer i ganska stor utsträckning. Privatmail förekommer sparsamt. Jag minns i e-postandets barndom att jag var så glad i e-post att jag hade en funktion som gav mej själv en kopia av allt jag skickade. Hoho! Och till privatmailen har jag i tiderna beställt allehanda nyhetsbrev - som jag nu annullerar ett efter ett. Det är som inte intressant med e-post. Annat än i speciella fall med vackra utsmyckade brev.
Det som gäller är den interaktiva kommunikationen - chatt och snabbmeddelanden. Hur snabbt det kan fungera såg jag igår då jag skickade en chatt åt en studerande för att berätta att hens mailbox tydligen var full - mail kom tillbaka. Skrev chatten i flera meningar och medan jag ännu höll på stod min studerande i dörren - Är min mailbox full?
Det är bara så att man noterar det som händer i chatten. Smarttelefonen visar att nåt har hänt - man kan snabbt kolla vad.
För mej blev sms mera aktuellt sen jag skaffade min smarttelefon - så behändigt att messa nu. Plus att jag har vettiga abonnemang.
Sen är det ju ganska intressant hur många parallellsystem det finns för tal och meddelanden. Skype, Whatsapp, Viber, Facebook, Google Talk är några som jag har. Man kan väl inte ha för många.
I verkligheten är det Facebook som gäller - och e-post och sms till de få som inte är på Fb. Och telefon till några få. Och praktiskt taget aldrig snailmail - undantag några julkort.
Vad det blev annorlunda. Gillar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar