lördag 10 augusti 2013

Tröstekatt

Det finns en katt, plättkatten kallar jag den, som kommer på besök till torpet. En kelsjuk kisse som älskar mina mattor. När den kommer in i huset - helst på vinden - vältrar den sej på mina mattor och blir helt vild. Vill gärna vara i famnen och nära mej. Tycker så mycket om katten. Den dök upp första gången när min mamma var sjuk 2004 och jag minns att jag tänkte på den som tröstekatten. Ifjol när M och jag satt i trädgården och var ledsna efter B:s död kom tröstekatten. Idag när jag kände att jag var svag och i behov av tröst kom den - för första gången i år. Underbart. Kände att min tröstekatt kom.
Konstigt att jag inte har sett den i år - ofta har den kommit nästan varje gång jag har varit på torpet.
När den kom idag så tittade den förvånat på mej - är du också här? Och gick raka spåret in i huset och till mattan under matbordet. Sen ville den nog vara nära. Så glad att den kom - trodde redan att den var död. Min tröstekatt!



1 kommentar:

  1. Har just fått veta var min tröstekatt bor. Ägaren kände igen henne. Underbart!

    SvaraRadera