torsdag 29 augusti 2013

Om försäkringar

Undrar om det i vårt samhälle finns någon djungel som är så ogenomtränglig som försäkringsvillkorsdjungeln. Litet olika vinkling och en smula paketering gör att det är helt omöjligt att jämföra. Pris och det man får. Dessutom är det för mej (tack och lov) helt oprövat vad man får i verkligheten. Där har man ju hört om besvíkelser men också positiva saker.
Till saken hör att jag via min bank får en del bonuspengar som bara blir liggande. Han användas för att betala försäkringspremier i det försäkringsbolag som är lierat med banken. Har flera gånger försökt komma till skott för att på riktigt jämföra mitt gamla med detta försärkringsbolag. Den första gången föll det på att jag fick dålig betjäning på svenska. Och flera gånger på min ovilja att på förhand bokas tider. Och en gång på att jag inte förstod mej på villkoren när jag fick min första offert.
Tog mej samman, bokade tid, gick med mina gamla försäkringsbrev till nya bolaget - och kom hem som kund som bytt försäkringsbolag. Tyckte speciellt mycket om villkoren i fritidshusförsäkringen samt priset på Kasko-försäkringen (som dessutom är med 50% rabatt det första året). samt att det hela betalas med bonusar så långt de räcker.
Funderar nu också om jag ska ta en olycksfallsförsäkring också trots att jag har en via facket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar