lördag 24 augusti 2013

I have a dream

I år är det 50 år sedan Martin Luther King höll sitt tal med stort T. Ett tal som än i dag väcker känslor. Ett tal som inte borde ha behövts. Tänk att det under min livstid har funnits skilda lagar för färgade och vita. Skilda bussar, skolor osv.
M L King blev en så stark figur för mej. Jag var i tonåren - jag var mods med världssamvete. Och under ett av mina gymnasieår i slutet av 60-talet läste vi klass högt ur "Vägen heter icke-våld!" som King- boken heter på svenska. Tänk högläsning! I tur och ordning läste vi den starka texten som jag ju inte minns nu förstås. Påverkad blev jag. Länken nedan går till talet. Ett så snärtigt skrivet tal dessutom

http://historywired.si.edu/detail.cfm?ID=501

Videon var borttagen från You-tube.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar