fredag 30 november 2018

Mässlingen

Jag är ingen vaccinmotståndare. Jag vill tro att det är tryggt att följa det nationella vaccinationsprogrammet. Det som har utökats med flera vaccintyper sedan jag var barn.
Det som jag vill fundera över här är det ståhej som har uppstått kring ett mässlingsfall i Larsmo.
Mässling som ju tidigare var en sjukdom som "alla" barn hade. Jag minns ännu när var och hur. Jag var sju år och väldigt sjuk. Superhög feber. Medicin som smakade så illa att jag måste få goda röda karameller efteråt. En vårdutbildad granne som kom och tittade till mej och min syster som förstås också smittades. Jag upplevde att jag var sjuk men uppfattade aldrig att det var nåt kritiskt.

Beror ståhejet på
1) att mässlingen har bytt skepnad och är allvarligare nu
2) att de som skulle drabbas har sämre motståndskraft än vi som var födda före 1970 (då vaccinet tydligen kom)
3) eller helt enkelt att vi vill att den sjukdom som vi skulle kunna utrota med vaccinets hjälp inte ska bryta ut på nytt
4) eller var vi faktiskt utsatta för en stor risk - vi som nu kan vara trygga i vår immunitet eftersom vi har haft sjukdomen.
5) att det finns många som tillhör riskgrupper när det gäller den supersmittsamma sjukdomen. Det inser jag när jag läser kommentarerna till mitt inlägg. Och förmodligen dog en del barn i mässling också i vårt land före vaccinstiden.

För att ännu tala barnsjukdomar så kan jag bara konstatera att jag (också i det fallet) var väldigt sen. Förutom mässlingen då. Vattkoppor hade jag en stekhet midsommar i studieåldern. Röda hund som vuxen. Då hade jag svårt att övertyga vården om att jag hade diagnosticerat rätt. "Ingen" i Vasa hade röda hund då. Men si, jag hade ju träffat mina små vänner i Pedersöre - små vänner som inte var sjuka ännu när jag var på besök.
Och för att ännu tala vaccin så är jag lika funderande varje gång det drar ihop sej till influensavaccinering. Har tagit sprutan två gånger - en gång när det bjöds ut via jobbet och den gång storsvininfluensan var på gång. Nu hör jagtydligen till riskgrupp som 65+ och får gratis vaccin. Men jag har inte tagit. Tänker att jag inte utsätter mej för smitta eftersom jag kan välja var jag rör mej. Och att jag skulle klara av en influensa. Dumt resonerat? Vet inte men som sagt ingen vaccin här i år heller.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar