onsdag 14 november 2018

Rösta!

Förhandsröstningen i församlingsvalet är slut och i min egen församling, Vasa svenska församling, har endast 4,8 procent röstat. Nu skulle det gälla att gå man ur huse för att rösta på söndag.
Kl 11-20 i Trefaldighetskyrkan.
Såg just ett inlägg på Yle där någon ansåg att hen inte kunde rösta för att hen inte är så aktiv och engagerad församlingsmedlem.
Glöm sådana funderingar. Alla församlingsmedlemmar kan och borde känna sej välkomna att rösta.
Jag tror att alla församlingsmedlemmar i något skede kommer i kontakt med församlingen trots att de inte är aktiva gudstjänstbesökare och jag tror också att kyrkans verksamhet skulle vara saknad om den inte skulle finnas.
Och nu tänker jag inte enbart på de centrala och traditionella sakerna som rör budskapet och mässorna utan på det som jag här kallar kringfunktionerna och som många församlingsmedlemmar tar del av. Och som skulle saknas om de inte fanns.
Ta tex förrättningarna - dop, vigsel och begravning. En stadga i livets alla skeden. Ta dagklubbar, ungdomsmusiken, körerna. Ta diakonin. Ta kyrkans utlandshjälp som både tar ställning till och hjälper i länder i kris.
Tillbaka till egen församling - sorgegrupper, samtalstjänst, sjukhusverksamhet, aktiviteter för de flesta målgrupper. Och i regel gratis eller till ett lågt pris för församlingsmedlemmarna.
Nu säjer jag inte att vår ekonomiskt trängda församling får mera pengar av att många röstar men att rösta betyder att visa ett engagemang som kanske drar med sej flera. Dessutom - vi som är uppställda i valet skulle känna ett stöd om många är med och röstar.
Och - det faktum att vi har varit tvungna att fatta svåra beslut pga ekonomin borde inte göra att röstarna rycker på axlarna och låter bli att engagera sej. Eller ännu värre - går ut ur kyrkan. Kom istället med och engagera er - kom med synpunkter till de förtroendevalda.
Kommande mandatperiod har många utmaningar att bjuda på - ekonomin, eventuell kommunsammanslagning med Korsholm för att nämna ett par.
Och så ska det väljas biskop i stiftet. En viktig person och ofta kyrkans ansikte utåt. Ofta när det händer nåt eller nån okonventionell åsikt har framförts sticks journalistkårens mikrofon framför munnen på biskopen - vad säjer kyrkan i frågan? Och då vill åtminstone jag att  det ska vara kloka saker som säjs. Jag har själv äran att få vara med och välja biskop.
Summa summarum hoppas jag att många, många går för att rösta på söndagen. Det kommer att hållas en tvåspråkig gudstjänst i Trefaldighetskyrkan klockan 10 och strax efter det börjar röstningen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar