onsdag 28 november 2018

Med alla sinnen

Jag är ganska bra på att ta in dagen med alla sinnen. På morgonen. Att vara närvarande i det jag gör.
Njuter av sängvärmen, lyxen att läsa tidningen precis så länge jag vill, lyssnar till tystnaden ännu en stund. Njuter av sensationen av sval luft när jag sparkar undan täcket, sensationen att klä på sej mer morgonkläder, den mjuka fleece(tyvärr)morgonrocken smeker mej, doften i mitt hem när jag går från rum till rum. Den ännu friskare luften som slår emot mej när jag kollar vädret genom balkongfönstret. Idag extra bonus - en avtagande måne.
Jag ser mej omkring i mitt hem som är så vackert i mina ögon. Ett älskat hem.
Njuter av att känna att ryggen sträcks när jag stiger i pluppskorna, de sköna rutinerna och dofterna när jag tillreder maten. Mjuka sockorna på, mat med till dator och tv i vardagsrummet. Och sensationen av morgonmålet - havtornsbären, gröten, kalleskaviarsmörgåsen, kaffet och krusbärsmoset (nu talar vi vardagsmorronmål).
Ja så här skulle jag vilja hålla på hela dagen. Inte bena ut varje minut av mitt liv för er bloggläsare, nej, men medvetet för mej själv ta in varje moment av dagen. Det krävs att man inte har bråttom för att göra det. Övar varje dag men ofta tappar jag bort mej - åtminstone nån stund av dagen. Men kommer oftast igen.
En sån här medvetenhet kunde kanske också vara ett sätt att få dagen att gå långsammare, att suga på karamellen istället för att svälja den hel eller i bitar.
Förutom att jag tränar på det grubblar jag för ett ord för fenomenet. Det ska finnas.
Önskar alla en god medvetenhetsdag - känn av den med alla sinnen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar