söndag 18 november 2018

I bankvärlden

Jag bestämde mej för att undersöka bankernas eventuella demoprogram för nätbankssidan. Detta med tanke på mina datastödelever som jag tycker skulle vara betjänta av något de kan gå tillbaka till om de känner sej osäkra - och kanske tycker det är för spännande att gå in på eget konto med koder för att utforska nätbanken.
Var hos Kvevlax sparbank, Kyrönmaan osuuspankki, Aktia, Nordea, Handelsbanken, Andelsbanken och Ålandsbanken.
Summa summarum är att de enda som har något att nämna är Aktia och Andelsbanken. Aktia har Youtubeklipp som berättar om olika aktiviteter i nätbanken. Andelsbanken har en demo för den gamla op.fi-sidan och enligt vad jag fick veta jobbar de på en demo för den nya sidan - som vi får hoppas blir annat än en demo för internt bruk.
Jag kan ju inte låta bli att tycka att det är svagt. Lät bankerna förstå att de borde se till att jämna vägen så mycket som möjligt för datorovana personer för att dessa skulle våga använda nätbanken fullt ut. Och inte behöva anlita barn eller barnbarn till sånt (som man berättade om på ett ställe). En personal (som man säjer i Sverige) hade insett problemet och har tänkt viga sitt pensionärsliv till att lära folk använda nätbanken. Då nångång.
Alla banker bedyrade att de lär ut systemet individuellt - och man får komma flera gånger. Bra - men jag tror ändå att det skulle vara bra att hemma i lugn och ro kunna gå igenom det hela på nytt.
Ingen bank bedriver nån uppsökande verksamhet mera - tex via Arbis eller pensionärsföreningar. Andelbanken har däremot bjudit in till info om nätbanken. Hoppas de återkommer med det.
Passade också på att kolla upp mobilbanker och blev själv så aktiv att jag nu (igen) har tagit in Pivo och OP Mobil i mitt appsortiment. Den sistnämnda har faktiskt en demo men på min platta och min telefon lyckas jag inte logga in på den.
Annars var det riktigt trevligt att vandra runt och besöka de olika bankerna. I de mindre helt foktomt, självöppnande dörrar och personal som direkt tog sej an mej. På ett ställe hade jag tre personal (som man säjer i Sverige) omkring mej. Och man förstod mitt ärende. Hoppas man för budet vidare.
Det kan inte vara så svårt att göra ett bildpel som visar hur man använder näbanken! Bara litet skärmklipp och in i en power point och in på hemsidan. Typ.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar