måndag 12 november 2018

Vägs ände

Jag bara gillar mitt körkort. Det ljusröda papperskort jag fick när jag 1974 blev bilförare med licens. Det underbart retuscherade (man kunder fotoshoppa redan då) svartvita foto av den snart 22-årig kvinna. En kvinna klädd i svart - pappa hade dött ett par månader tidigare. Se illustrationen till bloggen.
Jag läser på det att det ska förnyas 2022 - när jag fyller 70 år. Och så är det litet coolt/kult.
Det har nog signalerats ett tag att det egentligen är ogiltigt redan i vissa sammanhang men det har fungerat såå bra. Tex vid röstning - streckkod från Fpa-kortet (fotolöst) och bilden från körkortet. För si, nåt giltigt pass har jag inte heller.
Men nu ryter banken till. Har förstått att jag efter årsskiftet inte kommer att klara av att göra just nånting på banken om jag inte skaffar ett nytt leg.
Och då funderar jag vad jag ska skaffa - nytt körkort? Om det ska förnyas om litet mer än tre år? Men kanske den förnyelsen bara betyder ett läkarintyg. Eller ska jag skaffa ett officiellt id som polisen utfärdar och köra coolt ett tag till?
Oberoende så blir det att dra till en fotoateljé för att ta ett foto. Ett sånt där svartvitt utan leende och brillor. Minns hur B såg ut på ett sånt. Förrymd tukthusfånge. Urk.
Och det viktigaste - den dag när jag lämnar det ljusröda ska jag se till att jag får behålla det själv. Det är ju kult!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar