onsdag 28 september 2016

Kampen går vidare

Nästan hela gårdagen gick åt till garderobssanering. För där fanns mycket att plocka ut. Och - när golvet var blottat såg jag dem. Två ängerlarver! Såg ut som mörka silverfiskar. Lyckades fånga den ena så jag blev säker. Huj. Men det kan vara bra att känna sin fiende.
Är jag snuskig nu? Som har ohyra i mitt hem. Väljer att inte tänka så utan att tro att det hela är i sin linda och går att bekämpa.
Städade garderoben grundligt - dammsög noggrant och tvättade med en tallsåpa-ättiksblandning. La torkad lavendel längs golvlisten. Öppnade ett paket med doftpapper. Kommer att försöka få tag i det som verkar vara bra - rödcederolja som jag ska stänka runt.
Kläderna blev grundligt vädrade och luftade och är nu på väg in. Golvet ska vara så fritt som möjligt så jag kommer åt att dammsuga. Och annars också så ska jag dammsuga noggrant i lägenheten. Under sängen som jag måste flytta för att komma åt - under soffan som egentligen är för låg för att komma åt.
Och kläderna - speciellt yllekläderna - ska vädras mera. De angripna plaggen - troligen bara två eller tre utöver de tre jag visste om - ska behandlas, antingen tvättas i 60 grader eller bo i frysen ett tag. I väntan på beslut får de bo på balkongen.
Dammsugarmunstycket har en plastpåse på sej - så att eventuellt insugna typer inte ska komma ut.
Jag tar ingen stress men gör vad jag kan för att slippa ängrarna. Men måste erkänna att jag noggrant kollar in misstänkta svarta pricka på golvet. Ingen änger hittills.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar