tisdag 27 september 2016

Husdjur?

"Ärvde" en skön sporttröja i ylle för flera år sen. Den fick små hål. Gammal och sliten tänkte jag. Mina ylle-silke-kallingar fick hål. Dålig kvalitet tänkte jag. Men nyligen hittade jag en ylletröja - köpt för flera år sedan - nästan oanvänd - som hade hål. Apuva! Har jag ohyra? Pälsänger eller mal?
Aldrig sett nånting. Och ängrar ska ju vara ganska stora.
Inga andra drabbade plagg har jag sett.Har inte så förfärligt mycket i helylle. Men nog Marimekkosaker. Och ullhalsdukar, -mössor och -vantar. Och hjälp - alla mina Benettontröjor. Och kanske såna där typer går på annat material också.
Nu borde jag sanera i garderoben som är en s.k. centralgarderob - en walk-in-closet-wannabe. Och ni ska veta att den är tätt packad.
Borde dessutom ha kall uteluft för kläderna. Men vill inte vänta. Blir troligen att dra igång redan idag. Heltömning, dammsugning och tvättning. Genomgång och vädring av kläderna. Och de nya fina ylle-silke-kallingarna får bo i sin omslagsplastpåse tillsvidare.
Finns det goda tips så tar jag gärna emot. Och - finns det nåt jag borde lägga i tvättvattnet? Nåt som de inte gillar - om de nu finns över huvud taget. Allt möjligt!
Vill man se positivt på det är det alltid bra att gå igenom garderobsinnehållet. Kanske nåt plagg blir klassat som gebortplagg rentav.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar