lördag 20 juli 2013

Livskvalitet

Att stå i kyrkbacken och fylla Dronningholmburken med hallon. Att känna doften av höstens blommor - min favorit renfanan. Att se det trygga torpet. Att veta att mysbrasan brinner därinne. Att veta att man därinne också kommer i kontakt med folk, Facebook kan nås. Det kallar jag livskvalitet en lördag förmiddag. Och backen är fortfarande full av hallon. Och fler mognar hela tiden. Problemet är bara att man klättrar högre och högre. För däruppe finns ju de finaste... Och så ska man ner. Med sin Dronningholmburk. nästan full med hallon.
I något skede kallar jordanden. Och då är det att avsluta/ta paus och gå ner till det jordiska. Fatta lien och röja upp litet mer i nässlor och rallarros (är det ingen som vill tillverka ekofibrer av mina nässlor som är typ 1,5 m långa?). Fatta sekatören och gallra i björkslyet. Och allt annat som jordanden kallar till. Men två burkar hallon blev det. Och mina egna har ännu inte mognat. Hallonfrossa.
Men inte blåbärsdito, tyvärr. När jag hade kämpat och plockat en halv smörask kom en mygga. Och satte sej så att jag bara måste reagera. Alla blåbär i backen. Det var inte min blåbärsdag idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar