onsdag 17 juli 2013

Dagen

Årsdagen. Den 17 juli. Klockan 22.16. Kommer alltid att vara inetsade i min hjärna. Precis som jag trodde har dagen varit lugn. Faktiskt lugnare än veckan före. Och det tror jag nog har att göra med att kvällen då B dog blev så fin trots allt. Både M och jag var med och fick uppleva närhet och kärlek. Och visste att vi med vår närvaro och närhet gjorde det som var absolut bäst för vår käre då. Och han förmådde visa vad han kände för oss. Tårarna rinner när jag skriver det här. Det var bara så fint.
Dagen började med att jag tände mitt sorgeljus. For till torpet och det var ett bra drag. Att vara ute i naturen är så trösterikt. Och att göra meningsfulla saker väcker positiva tankar. Gick också till minnesstenen för personer som finns begravda på annan ort. Det ställe där jag tänder mitt allhelgonaljus.Det var helt harmonisk. Hem kom jag med mat av egen skörd. Kändes bra. Och det som också har känts bra är de tankar och ord till tröst jag fått idag - framför allt via Facebook.
Kommer att göra precis som jag gjorde den kvällen för ett år sedan. Kommer att sätta mej på balkongen med mitt sorgeljus och ett glas rött. Och känna tacksamhet för att vi fick 29 år tillsammans.




1 kommentar:

  1. Vad fint! Du har just bevisat att man kan finna glädjen i sorgen. Det krävs en stark vilja, sunt förnuft och en personlighet byggd på lycka och känsla för det goda för att känna glädje för det fina man har trots att dagen kan vara den mest sorgliga upplevelsen i ens liv. Deltar i sorgen och är glad för din styrka som du bär på och utstrålar. Mvh, Carola Stenros, din elev som alltid kommer att minnas dig.

    SvaraRadera