måndag 8 juli 2013

Kara-apparater

Jag säjer det som jag har sagt förut. Småmaskiner med bensinmotorer är gjorda av karlar för karlar! Det må då handla om båtmotorer, motorsågar, gräsklippare eller som i mitt fall (nu just - gräsklipparen har jag gett upp med) trimmers (eller vad de nu heter i pluralform). Och eftersom det är så sker det ingen produktutveckling. De ska fortfarande startas av karlar som har "den rätta knycken" och som har klottat med bensinmotorer sen barnsben och vet d´hur man får tomgång/bränsletillförsel ställda på optimalt sätt. Tur att det nu i alla fall finns karlar som man kan anlita - på verkstäder. Blev så vänligt behandlad imorse när jag beskrev mitt problem med trimmern och vi bestämde att vi troligen ses på eftermiddagen. Fick på nåt sätt igång härveln (genom att ge gas innan den "lovade") och trimmade ett tag - och sen var det stört omöjligt igen efter ett stopp. Så vi sågs på eftermiddagen. Blev lika vänligt bemött och då såg jag - den kraft gossen hade i armen var nåt helt annat än när jag drar i startsnöret. Jag har inte kraft tillräckligt! Fisgt! Vet nog det från förr med gräsklipparen också. Fick vänta på att B skulle starta åt mej. Nåväl men "vi" kollade också tändtsiftet det nya - och det var ok. Men sen tog den snälle gossen en mejsel och ställde om bränsletillförseln. Och si - den  spann som en katt när den (inte katten) gick på tomgång. Och detta gjorde han helt gratis och med glatt humör. Och vi konstaterade att det inte är så  mycket man kan göra åt en småmaskin med bensinmotor - gjord för karlar av karlar (förf. anm. det sista).
Och att jag får ragga upp nån startare i grannskapet - ides inte säja att det närmaste grannskapet är begravningsplanen. Lycka till, jag! Med startandet. Perfekt när den går, min Stiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar