tisdag 4 april 2017

Vad är valhemlighet egentligen?

"Det är inte mot lagen att göra som Matti Vahtera (Sannf) gjort. Men det är inte korrekt"
Så säjer valdirektör Arto Jääskeläinen om kandidatens tilltag att i ett valbås ta en bild av en tändsticksask med sitt foto tillsammans med en tom valblankett. Det har varit praxis - inget fotograferande i valbåset. Jag kan komma på fler orsaker till att det är så - i valhemlighetens namn.
Men den motivering som fanns i nätversionen (inte i papperstidningen) - nämligen 
"Det är skillnad på att tala om vem man röstat på och att föreviga siffran på bild. När man pratar om det behöver det inte vara sanning, men har man en bild röjer man definitivt valhemligheten" - den köper jag inte.
Valhemlighet må väl vara att ingen ska få reda på vem jag röstar på om jag inte själv vill avslöja det. Inte med hot, inte med smygfotografering eller nåt annat.
Men om jag själv vill berätta det så är det väl min ensak. Jag kan berätta det på heder och samvete, med fingrar på bibeln eller på nåt annat sätt som gör det lika trovärdigt som att fotografera det nummer jag har skrivit på lappen.
Och det kan väl inte vara ett brott mot valhemligheten - om jag själv avslöjar vem jag röstar på. Det har jag själv ju i praktiken redan gjort.


Rödklottret är mitt







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar