torsdag 10 september 2015

Torgparlamentet

Det finns så sköna soffor på gågatan. Höga säten och lämplig vinkel på ryggstödet. Så där så att man skulle kunna sitta lääänge. Det har nästan blivit rutin att jag sätter mej ner med mina inköp när jag har handlat på Ciytmrket. Litet för att fundera över hur jag ska orka släpa hem allt och litet för att kolla telefonen. Det kan ju ha hänt nåt medan jag var inne och handlade. Bevars.
Nästan alltid upplever jag något intressant medan jag sitter där. En dag satt en man på samma bänk. Han tog till orda och öppnade diskussion. Helt otippat om ungdomars svordomskryddade språk. Vi hade en animerad diskussion på temat. Senast jag satt där diskuterades en bekant till mej bland dem som satt med ryggen mot mej. En läkare "som inte klarar av det där med dator"."Hen är nog ganska gammal också, börjar väl vara 60". De var inte nådiga, de som uttalade sej. Ofta är det upprörda känslor och frustrationer som kommer ut i diskussionerna. Fritt och fräckt. Och det känns gott att det finns ett sådant här torgets parlament. Skulle vara intressant att höra vad som säjs om regeringen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar