måndag 7 september 2015

Samla, donera och bjud

Sipilä bjuder ut sitt hus. Folket städar källare och vindar. Folket berättar på Fb vad de gör. Insamlingslokaler fylls.
Och kritiken kommer. Sipilä - klart han kan ge av sitt överflöd. Sipilä - bra taktik av en politiker. Folket - varför skryta på Fb? Blir kaos i insamlingslokalerna. Inte kan vi rädda flyktingar med att tänka i termer av privat boende.
Sånt har man läst men naturligtvis har det också framkommit en stor glädje över folks givmildhet. Det skulle vara intressant att veta hur mycket som samlades in i kollekt i våra kyrkor igår.
Sipliä ja. Av sitt överflöd. Men är vi nu inte lika goda kålsupare allihopa. Åtminstone jag. Inte packade jag just ner min sista vinterjacka. Och inte de sista vinterskorna heller. Det jag packade ner var de där som var för stora, de där som inte användes förra säsongen - heller. De där som jag hade tänkt bjuda ut till nån bekant. Stora massorna förde jag nyligen till Röda kors-loppiset. Och ändå blev det en hel del att packa in nu också.
Och mera Sipilä. Jo - för att synas. Nåmenvisst - det är väl bra. Har ju till och med väckt uppmärksamhet utomlands.
Inte kan vi bygga på privata inkvarteringar. Nävisst - inte enbart. Men en eller ett par familjer som får inkvartering på det sättet - det är hemåt.
Det som slår mig ännu i insamlingssvängen är vilket enormt överflöd vi verkar leva i. Och hur mycket det tycks finnas att skära. Företag donerar, folket donerar, Sipliä donerar - och nettot är att det kommer till nytta.
Bara vi nu håller huvudet kallt och lyssnar på insamlarna. Lyssnar på vad som behövs. Lyssnar när de säjer stopp - nu ryms inte mera i våra lager. Och anlitar kanaler som fungerar.
Den privatperson som startat en insamling i Vasa har sitt hem fyllt nu. Och på torsdag och fredag samlar hon in i samarbete med finska Röda korset i lokalen nära mej. Dit för jag av mitt överflöd och hoppas det kommer till nytta. 2000 har meddelat att de deltar i eventet som det heter. Undrar om de behöver hjälp att ta emot och sortera allt.



Jorden skall brukas av alla, alla gemensamt, alla tillsammans.
Den känner inga rika, bara fattiga, som den föder.

Det är inte av ditt goda du ger åt den fattige.
Det är en del av hans eget som du ger tillbaka.
Citat från biskop Ambrosius, 300-talet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar