fredag 11 september 2015

Dramatik

Nocknocknock. Hörs det nånstans i huset när jag börjar läsa tidningen 7-tiden. Fågel på fönsterblecket? Pågår för länge för  det. Långa pauser. Utifrån? Verkar inte vara så. Ljud från badrumsrenoveraren i grannlägenheten. Nej han har inte presterat knackljud. Steg i trappan. Unga tjejen på väg på jobb. Inte hört och uppenbart levande. För det är ju i de banorna mina tankar har börjat gå. Nån i nöd som har försökt få hjälp med knackandet. De ensamboende - bör kollas. Morgonpigga damen var på gym - inte hört. Nån på skären - for igår (man vet mycket när man sitter på gården och klipper mattväft). Kontakt med ett par ensamboende i granntrappan. Men inte den sista som har ringklockan bortskruvad och hemligt telefonnumer och inte reagerar på dörrknackning. Rapport om att en annan också har hört ljudet får mej att inse att det faktiskt var ljud. Beslöt att det blir att gå in med gårdskarlshjälp om jag/vi inte får kontakt med den ringklockslösa. Och pust, det får jag efter att ha ropat hens namn. Var vid god vigör. Kramade först och grälade sen. En ensamboende kan inte enligt mej skruva loss ringklockan och ha hemligt telefonnummer.
Skriver detta närmast för att få er/oss ensamboende att förstå hur viktigt det är att ha tänkt till. Vad händer om. Vem reagerar och hur snabbt. Det kan vara grannen.
Mysteriet nocknocknock kvarstår - men jag tror inte jag ställer klocka på ringning 7.14 imorron för att se om det upprepas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar