måndag 21 september 2015

Och samma på

Blev så irriterad av det jag hörde på riksradion då jag körde hem från dagens uppdrag. Det har varit nån olycka på riksväg 2 och farliga gaser lär sväva över nejden. Så till den grad att man gick ut med ett allmänt varningsmeddelande. I riksnyheterna. Med andra ord - ett myndighetsmeddelande. Som lästes av samma person på finska och svenska. Det borde det inte ha gjorts. Jag tror att texten var bra översatt till svenska - lyssnade inte så noga på det för jag blev så störd av det osvenska uttalet. Nästan så man inte förstod.
Och det var alltså ett officiellt meddelande. Jag skulle inte i ett sånt meddelande läsa upp en finsk text. Trots att jag är ganska bra på finska. Så självkritisk är jag. Sådan respekt har jag för mottagaren. Och det tycker jag våra myndigheter också borde ha. Det kan ju inte vara så svårt att hosta fram en person med svenska som modersmål för den svenska versionen. När man tydligen hade besvärat sej att ganska snyggt översätta texten till svenska. Vojvoj - då man borde vara överallt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar