tisdag 11 augusti 2015

Tid för annat

På våren när abiturienterna gick på läslov sa jag åt dem att de är lediga för att de har så mycket att göra att de inte hinner gå i skolan - det handlar inte om ledighet utan annan form av jobb.
Jag undrar om detsamma också gäller pensionärer. Vid en viss ålder går man i pension för man har så mycket att göra att man inte hinner jobba. Åtminstone hittills har det känts så.
Handlar det om att vi blir långsammare? Åtminstone jag vill inte tillstå det nu just men kanske att jag vill ta mera tid på mej att göra saker. Det kanske också handlar om att vi bör/vill/får sätta mera tid på att hålla oss i gång. Vill ha rutiner för motion. Vi vill kanske hålla vårt hem i prydligt skick - det är ju i hemmet vi (åtminstone jag) kommer att vistas mycket mera nu. Vi behöver träffa folk så vi inte helt snöar in.
Ta min dag - tisdagen den 11 augusti - som exempel.
Steg upp tidigt för jag ville hinna se en liten film. Innan jag gick på förmiddagsstavis. Efter det förstås förmiddagskaffe. Och sen började hemsaneringen som idag gick från rum till rum. Sköta balkongväxtligheten. Skörda basilikan och laga pesto. Städa dagens skåp som idag var presentskåpet. Putsa upp i köket. Ni vet det där som kan ges mer eller mindre tid. Idag gavs det mera. Tvätta insidan av sovrumsfönstret där det har slaktats flugor flera kvällar nu. Städa bort nämnda flugor. Samla kläder som ska till Röda korset - ett försök att göra bastun användbar som bastu och inte enbart som lagringsutrymme.  Paketera korsord.
Nu om inte förr inser ni att jag skämtar och tom ironiserar. Det här är ju sånt som man gör också om man jobbar heltid och har stor familj. Men något ligger det i det tror jag. Vi pensionärer får utföra sysslorna helhjärtat och njutningsfullt.
Nu blir det bilfärd för ärenden. Bilgrej, Röda korset, mattransport mm. Och sen är jag bortbjuden ikväll.
Och då har det inte idag blivit nån tid för det som lär vara obligatoriskt för pensionärer - en stund i lässtolen.
Så mina vänner - ni ser att det händer underbara saker i en pensionärs vardag.

Ingefäran på balkongen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar