lördag 1 augusti 2015

Pensionär

"Vaknade imorse som pensionär"  uppdaterade jag på Facebook. Nästan 100 gillanden. Och faktum var att jag kände det väldigt starkt. Det är den 1.8. Jag kände att det var loja pensionärsben som sträckte på sej mellan de nymanglade lakanen. Och jag tror att det får vara temat för pensionäslivet till att börja med. Vara loj. Göra sen.
På balkongen får böckerna ligga halvlästa. Sen. Alla mina dagböcker är nerplockade och ligger i en länstol. En vacker sjal över stolkarmen manar till flärd och fest. Sen. En massa handarbeten och pysselgrejs finns utspridda i lägenheten. Sen. Den sköna länstolen i trygga hörnet - den bara väntar.
Jag undrar om nån har grundat så väl för pensionärstiden som jag. Deltid, underbara avtackningar, långt sommarlov föregick den 1.8.
Och inget behov av att göra nåt stort som att avlägga nån ny examen eller resa jorden runt. Egentligen inga planer. Men massor med kul saker att ta itu med. Sen.
Idag blir det som vanligt att gå ut på stan. Kanske blir det pensionärskaffe på nån uteservering.

Bild: Inge Löök


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar