söndag 2 augusti 2015

On-line

Är du alltid uppkopplad - den frågan får jag ganska ofta. Eller Är du hela tiden på Facebook. Det kan se ut så eftersom jag reagerar så snabbt om nån agerar på Facebook. Och ja, nog är jag alltid uppkopplad - i beredskap - på samma sätt som vi har på telefonerna oberoende om vi använder dem eller inte. Och min beredskap kan vara dator, platta eller telefon. Gränserna flyter ihop - men vissa saker gör jag på telefonen, vissa på datorn och vissa på plattan.
Testa om du är nätberoende. Tutas det ut ibland. Och jag blir aldrig nätberoende i ett sånt test. Jag vistas inte på nätet det stora antal timmar per dygn som man satt som gräns. Jag är uppkopplad men inte påkopplad. Men nog är jag nätberoende alltid! Enligt mitt sätt att se. Känner mej väldigt avskalad om jag vet att jag inte kan nå nätet på ett eller annat sätt.
Jag vistas inte på nätet - men jag agerar. Jag hör på olika pling vad som händer - Sms (sällan), Fb-chatt (ofta), Fb-avisering (ofta), Whatsapp (väldigt sällan), Skype (ytterst sällan), telefonsignal (sällan). Och beroende på vad jag hör kollar jag eller låter  bli. Och den kollen kan ta en sekund eller kan leda till timlånga chattdiskussioner. Ja och så uppdaterar jag min status förstås - ofta.
Men det är klart - nog vistas jag en hel del tid på nätet - men jag gör sånt som jag annars skulle göra annanstans. Umgås, läser nyheter, skriver, debatterar, spelar Wordfeud (Alfa-pet på nätet), söker information, jobbar.
Vet egentligen inte varför jag tycker att jag behöver förklara mej. Antagligen för att reda ut vad uppkopplad och nätberoende kan betyda.
Åt dem som inte kan förstå att jag över huvud taget sätter tid på att vara på Facebook brukar jag säja att det känns gott att ha någon att säja godnatt till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar