måndag 24 augusti 2015

Mesiga gränser

Linne/bomull-blandning i vita långskjortan. 40 graders tvätt rekommenderas. Viskos/elastan-blandning i svarta ärmlösa långklänningen. 30 graders tvätt rekommenderas.
Vad är det för ett meseri? Vill man nu gardera sej från tillverkarhåll så att man har händerna fria. Men å andra sidan har jag ett minne att Marimekko hade plagg där man inte skulle gå under tvättrekommendationer. Så låga temperaturer rekommenderas inte alltid.
Men - jag anser att vita kläder (nästan alla) i princip ska tåla vittvättprogram. Och det gör de också. Mina vita Sloggi får åka med när lakan och linnehanddukar tvättas. Mina vita linnebyxor klarar bra vittvätt. Och det mesta (utom ylle och specialunderkläder och strumpor) borde av hygieniska skäl tåla 60 grader. Ibland använder jag nog 40 och bra blir det också. Tex idag fick svarta klänningen känna på det och bra ser det ut. Långa linneskjortan fick gå i 60 grader och bra blev det. Vem vet - kanske den blir så van att den klarar vittvättt... Pyh - 40 graders program!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar