torsdag 26 december 2013

Skådefönster

kallade B det som vanligtvis kallas skyltfönster. Halvt på skämt. Men jag vill mena att skylfönstren i min barndom och ungdom var något av skådefönster, tittfönster, nåt som man stannade upp för. Och speciellt till julen. Glömmer aldrig Ollonqvists dockjulfönster. Det kryllade av vackra dockor där. Många gånger stod vi barn och tryckte näsorna mot rutan. Och Sokos mekaniska tomtefönster. Rörelse på tomtar och renar och annat som var med. Och om jag är rätt underrättad fick vi inte se dem varje år - de cirkulerade mellan Sokos- varuhusen. Och andra butiker var inte sämre. Minns att min pappa hade som uppgift att dekorera SOK-husets fönster till julen. Mot viadukten. Också där skulle det vara fint. Jag vill mena att det var bättre förr.Gick ut med kameran i fickan för att se vad stadens butiker bjuder på julen 2013. Hur ser skådefönstren ut? Fick nog en hel del positivt. Bildkvaliteten är inte den bästa - lillkameran, speglingar, dimmiga fönster osv. Picasa fick gå på högvarv för att få bort det värsta. Men njut - så här ser skådefönstren ut i Vasa i år. Kunde ha fått fler men kamerans batteri tog slut.

I Teräsgränden (också nåt som inte finns mera) - i Citymarkethuset - helt bedårande

Måste bara ta med två bilder

Marimekko - stiligt som alltid

Fondis´fönster - fick nästan slå krok på mej för att inte synas

I samma rad - minns inte vems - men rött och gulligt

Damsmåkläder

Presentbutiken har mycket att ställa ut

Vårt underbara Rewell Center - mycket som är stiligt där

Klädbutiken i Askos hörn

Indiska kanske

Indiska helt säkert - varmt och vackert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar