onsdag 18 december 2013

Byte

Jag lagar jättegod kålrotslåda. Jag bakar goda dadelkakor. Jag har ett bra julsenapsrecept. Jag bakar enligt mammas handskrivna recept underbara pepparnötter. Men jag brukar inte laga potatislåda och inte bakar jag pepparkakor. Och inte så mycket sillinläggningar heller. Jag älskar kålrotslåda. Men jag lagar ingen. För nog är det ju så att när man tillreder en sån sak som kålrotslåda så blir det en ganska stor mängd. Det bara är så. Och jag tycker kålrotslåda är bra bara den första gången man äter av den. Helst när man tar den ur ugnen. Och jag tycker inte om att äta kålrotslåda en vecka efter jul.
Det jag vill komma till med den här långa inledningen är att man borde byta mat. Jag lagar kålrotslåda och ger bort det mesta och får litet sill i utbyte. Eller hembakta pepparkakor. Av nån som inte behöver hela sin sats. Skulle det inte vara bra? Ingen mat åker ut och in i kylar och frysskåp - man äter upp det lilla man har. Men jag tror inte jag vågar starta nån FB-grupp för då börjar det osa hygienpass och livsmedelsverk. Men om nån vill sluta ett bilateralt avtal - välkommen (inför nästa jul för inför denna jul är allt planerat).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar