lördag 11 augusti 2012

Trädgårdslycka

"Vill du bli lycklig hela livet - skaffa dej en trädgård". Det har vi hört och jag misstänker att det för många är så. Säjer jag efter att ha varit i min trädgård på torpet och kommit hem både våt och smutsig. Men det är så meningsfullt. Kanske det handlar om att se resultat av sina händers verk. Dels i form av det den ger tillbaka i form av skörd - både mat och blomster och dels i form av att kunna forma den. Rensa, klippa, flytta, föröka, förminska... Det tar tid och krafter och ibland (nä ofta) upplever jag att jag inte gör nåt annat än jobbar på torpet. Vet inte hur man gör när man kopplar av. Men jag kopplar nog av när jag jobbar. Och jag vet att hela ställer är viktigt för mej trots att jag ibland är på väg att sälja det för att slippa ansvaret och det tunga jobbet. Talade om det under B:s sjukdomstid också men han sa bestämt att jag ska behålla Sundom. Han har under åren sett vad det betyder för mej och förstod säkert det som jag har insett - att det ger nån sorts tröst att vara ute i min natur som jag känner så väl. Och så är det ju en sysselsättning om tiden skulle bli lång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar