tisdag 31 maj 2016

Mitt äppelträd

Det hade en svår barndom. Kom till mej som 50-årspresent och planterades under trevliga former. Det var ett familjeäppelträd. redan första vintern blev det skadat. Minns inte mer om det var Skogens konung eller Fader frost som varit framme. Trodde att dess saga var all men det visade sej att en i familjen - Transparente blanche - hade överlevt. Trädet blev småningom stort (och snett) och började bära frukt.
Väntade mej ett blommande träd igår när jag kom till torpet men vad ser jag - ett grått träd till synes utan liv. Vad har hänt. Har det frusit? Har skogens djur varit framme trots nätskydd och häggkvistskrämsel? Är det att börja avvverka?
Stammen ser faktiskt skadad ut men jag ser små knapppnålshuvudstora gröna antydningar. Lever det trots allt? Borde jag kvista så att det inte har så många ställen att hålla igång? Lägger nog inlägget i nån trädgårdsgrupp så får jag se vad experterna säjer.
Sörjer mitt träd som den här tiden brukar blomma så fint och sen få stora äpplen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar