onsdag 11 maj 2016

Gamla fönster

Jag har fönstertvätt på gång. Och känner ett visst vemod. Det är sista gången jag tvättar de fönster jag nu har. Vi ska ha fönsterbyte i huset nån gång senare i år.
Hur kan man känna vemod när det gäller fönster?
Jo de symboliserar lägenheten för mej. Det första jag gjorde i den tomma nya lägenheten var att tvätta fönster. Mitt lidande högt uppe bland fåglarna på Skolhusgatan, långt borta från stan, var över. Jag hade hittat en lägenhet i mitt gamla kvarter - där jag redan en längre tid hade surrat runt och längtat. Så ni förstår - det var fönstren som först blev mitt nya hem. Där jag stortrivs.
Men de är också så vackra. Brunbetsade så träets struktur syns. Och de är alltigenom trä. De nya kommer att vara vita på insidan -trä- och bruna på utsidan - underhållsfri metall. Praktiskt, tätt, med luftintag. Det kommer att bli fräscht, ljust och säkert annat bra också. Vet att folk har haft stora problem med de gamla fönstren. Men de nya känns så stela!
Tja, världsliga problem. Men nog får jag känna vemod för det.
Och vet ni - fönstertvätt är nog den billigaste formen av lägenhetsstyling. Varde ljus!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar