fredag 22 maj 2015

Respekt

Det är tydligt att mina tankar går till pensionärstiden. Och på den vägen kom jag att tänka på en sak som min mamma utsatte sej för. Och sedan led av. Hon kunde låta nån serviceperson - typ gårdskarl - eller tom nån bekant säja att hen kommer någon gång under dagen. Och min snälla trofasta mamma satt och väntade. Och var irriterad över att hon inte kunde gå till butiken eller ut på gården - "för de kunde ju komma då". Sånt ska man inte utsätta sej för. Det att man är ledig och "bara hemma" betyder inte att man ska vara tillgänglig hela tiden. Man ska också som "ledig" pensionär ha respekt för sin egen tid. Och den enda som kan sätta gränser är man själv. Kom mellan x och y. Om jag inte är inne så... jag hoppas och tror att jag är så medveten om detta att jag inte kommer att låta någon "pompotta" mej. Och erkännas ska - min mammas väntetider var tider när hon inte hade mobiltelefon. Men oberoende - respekt för egen tid - och det är man själv som måste ta ansvaret


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar