lördag 16 maj 2015

Inte riktigt lika

Försöker känna efter. Men nej. De flaxar inte lika ivrigt de där sommarlovsfåglarna i mej. Ni vet den där längtan till "Den blomstertid" och det som kommer efter. Och allt det som ska göras då. (I och för sej - många gånger sommarstress också). Undrar om det är deltiden - det att jag har lov flera dagar varje vecka. Eller är det vädret - kylan som fått naturen att förskräckt stoppa vårbeteendet. Eller är det det som jag mest misstänker - det faktum att lovet kommer att fortsätta efter sommaren - det är ingen sensation mera. Ni vet både Pippifilosofin och "underbart är kort"-filosofin.
Vet att sommarlovsfåglarna har flaxat ivrigast i mej förr i världen - då jag jobbade heltid - långa dagar pga resor till och från Petalax - då jag var "vanlig" lärare som tog sommarlov när "Den blomstertid" klingat ut. De senaste åren har det flutit ut litet - deltidsjobb - studiehandledarjobb in i juni - ingen sista dag för det. Mindre intensivt - men tydligen också mindre intensiv längtan.
Jag hoppas ju att jag ska känna skillnad mellan vardag och helg och att det där med sommarlov ska sitta nånstans i ryggmärgen så att jag känner av det också som pensionär. En del säjer att alla dagar är lika - flyter ihop. Kommer att motarbeta allt sånt.
Kanske man har koll åtminstone så länge man umgås med folk som är i arbetslivet. Och så får man skapa rutiner som gör att det finns nån avgränsning. Tycker jag är bra på det när det gäller veckoslut. Det blir en intressant resa - resan in i pensioneringen.


1 kommentar:

  1. Trots att jag inte är pensionär än, iaf inte heltidspensionär, tänker jag mig att det ska gå bra för dig att skilja åt veckoslut och vardag. När maken och jag båda jobbade på heltid med vårt jordbruk var ju också alla dagar inrutade av djurens skötsel, ändå höll vi söndagarna som annorlunda dagar, det gick bra. Hoppas du kommer att trivas med den nya tillvaron och ser den som välförtjänt!

    SvaraRadera