tisdag 19 maj 2015

Politik och propaganda

bedriver vi inte i vår skola. Säjer rektorn för Ekenäs högstadieskola som motivering till att hejarklacken på stafettkarnevalen inte får använda regnbågsflaggan. Partipolitik och politisk propaganda - javisst men för mej handlar regnbågsflaggan inte om något sådant. För mej handlar den om mänskliga rättigheter. Och jag skulle som skolledning vara stolt över den elevkår som vill ställa sej på barrikaderna för människor som också idag kan behöva råg i ryggen för att våga visa vem de är.
Speciellt konstigt blir det ju när det andra temat är militärt - man ska klä sej i militärkläder för att den enda svenska brigaden finns i Ekenäs (som vi nu kallar det - jag och massmedierna). Och regnbågsflaggan skulle vara ett mjukare tema.
Skulle jag bli satt att välja ett av de två temana vet jag nog vilket det skulle bli.
Positivt i det här är att eleverna fick publicitet - och vad jag uppfattar - positiv sådan. Grattis eleverna!
Här Yle.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar