torsdag 16 april 2015

Bok - kom tillbaka!

Jag har på något sätt tappat bort mitt bokläsande. Jag som brukade besöka bibban ofta, alltid läsa en lång stund innan jag somnade. Och nu får jag nog säja att det är datorns fel. Utan att tycka att det är något  fel. Det handlar bara om ändrade rutiner. Jag läser massor -men oftast på nätet. Nyheter, artiklar och en del bloggar. Och mina godnattrutiner har blivit till att umgås och läsa och pyssla via plattan. Och sen släcker jag. Och dagen är så aktiv att det känns konstigt att försjunka i en bok.
Men jag vill ha mina bokstunder. Det kändes så bra igår när jag satt i min lässtol och förberedde mej för dagens musikalupplevelse med att läsa "Natten är ännu ung". Litet syndigt att bara sitta still och läsa men de tankarna får jag nog död på. Och sen märker jag att det är en färdighet -det att koncentrerar sej på att läsa en text en längre tid. En färdighet som jag får öva upp. Jag är med i boktipsgrupper på fb och borde ju i princip ha förutsättningar att bli en god bibbakund nästa år. Och min egen bokhylla (och nattduksbord) har mycket att bjuda.
Välkommen tillbaka i mitt liv, boken!


2 kommentarer:

  1. Något av det skönaste som finns, tycker jag, är att komma in i ett sådant tempo att man verkligen har ro att läsa riktiga böcker - och hinner man dessutom uppfatta det man läser är det riktigt bra :) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du hittat bokläsningen igen. Läsningen är ju ett av det bästa sätten att tillbringa fritid.

    H. Täysin arkista

    SvaraRadera