lördag 4 april 2015

Applåder?

Kyrkan igår. Vi har hört Haydns "Jesu sju ord på korset" - framfört av Ungdomorkestern. Och textläsning. Långfredagens gudstjänst. När det var slut sa jag till mannen bredvid mej (en främmande man som jag hade kommunicerat med) - det känns som om man skulle vilja applådera. Han tittade på mej och tog i med en riktig kara-applåd. Jag stämde in och så också några andra. Men vi konstaterade att det nog inte var läge.
Varför var det inte läge? Den fina orkestern hade gett oss en timmelång musikupplevelse. För att det var gudstjänst?  Och långfredag?
Har efteråt funderat på när det är läge att applådera i kyrkan. Vill gärna ha synpunkter för jag vet faktiskt inte.
När Sångargillet har konsert i kyrkan? Helt klart. Och när någon av passionerna uppförs - på långfredag. När församlingens körer har konsert i kyrkan? Ja. När församlingen ordnar luciamorgon? Troligen. När vi sjunger de vackraste julsångerna? Och kör och lucia uppträder. Eventuellt. När det är något speciellt framförande under en gudstjänst? Vet inte. I förlängningen kunde man ju då också tänka att man skulle applådera en riktigt bra predikan. Och varför inte, tänker en del av mej. Mera spontanitet i kyrkan! Men jag undrar om inte den restriktiva hållningen till applåder i kyrkan har att göra med att man inte vill lyfta fram enskilda människor. De är bara tjänare.
Med facit i hand och litet eftertanke tror jag att jag ångrar att jag initierade applåder efter långfredagens gudstjänst. Eller?


2 kommentarer:

  1. Redan det tycker jag att är konstigt att de lägger en konsert i en gudstjänst på långfredagen. (Jag var inte på denna, så bara så där allmänt sagt.) För det mesta brukar långfredagens gudstjänst vara helt utan instrumental musik, psalmerna sjungs a cappella.

    Förstår nog att det kändes dumt att inte applådera efteråt.

    SvaraRadera
  2. Man vill ju gärna applådera det vackra och gripande. Traditionen att inte applådera i kyrkan har att göra med att applåderna har associerats med ett lovprisande av "den usla människan" och vad hon åstadkommer, när det är Gud som ska ha äran. Inom andra kyrkor kan det vara tradition att man SKA applådera. Och t.ex. Jehovas vittnen applåderar efter varje predikan. Jag tycker inte att det är opassande att applådera, man kan ju tänka att det är ett uttryck för den glädje man har över det vackra som finns i Skapelsen, och över de fina förmågor som Skaparen har till sitt förfogande för att låta oss se en glimt av Hans härlighet och tacka honom för det, om man annars tycker att det känns opassande. Samtidigt vet jag också att det kan kännas som att man bryter en stund av stillhet och förundran (oavsett om det är i kyrkan eller på något annat ställe) om man applåderar efter något som gjort en väldigt rörd, avslappnad, tagen osv. Inte behöver du/ni som applåderade skämmas!

    SvaraRadera