onsdag 29 april 2015

Samverkan - motverkan?

Jag har underfunktion i sköldkörteln, benskörhet och höga kolesterolvärden. Därför medicinerar jag. Tyroxin, Aledronat och Simvastatin.
Ibland undrar jag om de här "sjukdomarna" hänger ihop. Eller om medicineringen får dem att hänga ihop.
Läser bipacksedlar - och nu inte enbart för att utreda biverkningarna. De äro många - speciellt för Simvastatin. Men inte sånt nu.
När jag läser om Tyroxin så får jag veta att det kan bli komplikationer om det tas tillsammans med Simvastatin. Kan. Och att en långvarig för hög dosering kan leda till benskörhet. Nu kontrolleras mina värden regelbundet - men man funderar...
Om Simvastatin läser jag att det kan bli speciella problem med muskelsvaghet och muskelnedbrytning om man har sköldkörtelproblem. Kan.
Nu vet jag att jag som amatör inte kan förstå vad bipacksedeln säjer. Men jag förstår vad min kropp säjer tror jag. Muskelömt har jag, hjärtklappning har jag. Men om det är biverkningar eller annat - det vet  jag inte.
Känner annars ingen skillnad då jag jämför tiden före och efter diagnos.
Tyroxin tycker jag är ok - har förstått att det inte är bra att ha obehandlad underfunktion i sköldkörteln. Aledronat är kusligt  tycker jag men läser om såna som har fått sin benstomme förstärkt. Simvastatin tycker jag mest illa om. Varför får inte jag ha höga kolesterolvärden då andra får? Jag är inte fet, har inte högt blodtryck eller höga sockervärden. Varför fungerar läkare så olika där?
Nåja- jag är en foglig patient (fast jag ofta ifrågasätter) och skuttar glatt (not) till apoteket idag för att ta ut mera Simvastatin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar