tisdag 3 oktober 2017

Nåt nytt

Hörde härom veckan i fråga Lund en förklaring till varför vi upplever att tiden går snabbare ju äldre vi blir. Det lär handla om det faktum att vi redan har upplevt det mesta och att händelserna inte mera sätter så djupa spår. Så för att "stanna" tiden ska vi göra nåt nytt. Det kommer då att prioriteras i hjärnan och vi upplever att tiden går långsammare. Värt att testa.
Och det gör jag nog egentligen nu med min miniatyrtillverkningskurs. Har ju nog dockskåpspysslat förr men att nu gå på kurs och göra mer hantverksmässigt mer krävande saker är nåt annat. Men det som känns så intressant är att vara novis. De andra har pysslat länge och de är sååå skickliga. Och vet direkt vad det behövs för material. En ann kommer fullastad med 7 sorters garn när det säjs att vi ska ta med garn. Och väljer fel - som jag gjorde igår när vi skulle göra en termos. Alldeles för tjockt garn.  Som dessutom gick av så det blev att skarva. Blev nog inte bra. Men - jag har konstaterat att det jag gör på kurskvällen blir en prototyp. Sen utvecklar jag tekniken hemma och gör nåt bättre. Kom hem med huvudet fullt av idéer. Inte bara rörande termostillverkningsteknik utan också annat.
Men ännu till novisskapet. Jag är ganska fingerfärdig och brukar snabbt svänga till hanarbetssaker. Har tålamod men vill se resultat. Här får jag vara i en annan position - är inte så fingerfärdig när det gäller sånt här. Eller är nog bara jag hittar rätt teknik. På kurstillfället får jag bara beundra de andras verk. Hälsosamt. Sen är jag nog ganska hastig - vill ha en pryl klar så jag kan tänka på helheten hemma.
Märker att den lilla ingenjören i mej vaknar och jag vill utveckla tekniken. Och här får jag leva ut det som gör att tiden går långsamt. Sitter vid skrivbordet och pysslar. Och måste vänta. Ofta är nåt nymålat . Eller ska målas ett varv till. Det kan inte påskyndas. Härlig hobby.
Nu har jag inte tid att skriva mer -ska slakta en kulspetspenna och tillverka en ny termos. Är så morsk i alla fall att jag visar upp prototypen.Den har ju  alla fall vacker färg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar