lördag 30 april 2016

Språkpolis

Har bestämt att jag från och med nu kommer att kommentera alla fel jag ser i min dagstidning Vasabladet. Har redan gjort det så många gånger att jag säkert är känd som tjatmoster. Och det bjuder jag på. Och jag gör det som Emil - av min godhet. För att de ska få vara det språkrättesnöre de vill vara. Jag uppmanar dem ibland bara att korrigera - att de kan låta bli att publicera min kommentar. Men nehe - det vill de inte. Andra gången jag kommenterade idag tog de in kommentaren men lät bli att ändra.
Idag var det flera bottennapp. Mina kommentarer gällde först artikeln om energilaboratoriet där man påstod att idéerna ska froda fritt och sedan att studerande inte heter studeranden i pluralis. Småsaker - javisst - men så viktigt att språket är korrekt. Min språkpoliskollega AB la i Språkpolisernas högkvarter - fråga oss (fb-grupp) upp följande i  som han hittade i dagens Vbl: "Prova på vårt 160 års jubileumserbjudande på Vasabladet Digital, det kostar endast 0,33 euro om dag. Vi har också ett verkligt bra erbjudande på Vasabladet Total. I båda paketen väljer du själv antalet månader." De goda rikssvenska polisvännerna trodde det var nån med finska som modersmål som hade presterat det hela. Själv tycker jag att det låter som Google translate. Tyvärr år det nog en text publicerad på originalspråk av en anställd med svenska som modersmål. Texten har troligen dessutom korrekturlästs. Dystert.



1 kommentar:

  1. Bra initiativ. Finns mycket att göra både i Finland och Sverige /dp

    SvaraRadera