tisdag 12 april 2016

Nätsexbrott

Läste en artikel i Vasabladet idag. Om en man som åtalas för sexbrott mot 114 barn i Sverige. Det handlar i de flesta fall om flickor i åldern 12-14 år men också om 10- och 11-åringar.
Det han har sysslat med är att via olika chattforum få flickorna att klä av sej och onanera framför kamera. Och i många fall har han lyckats.
Det är det jag tycker är det kusligaste. Vad är det för samhälle flickorna lever i när de går med på att onanera inför en kamera? Vem uppfattade de att de chattade med? En som var nån sorts pojkvän? 10-åringar har väl inte pojkvänner? Nån pappagestalt? En 10-åring borde reagera med ett "snuskgubbe" i ett sådant fall. Och blockera. Jag kan förstå om ett fnissigt flickgäng kan sjåpa sej och bli uppeggade att svassa framför en kamera - smickrade av motpartens uppmärksamhet. Men man onanerar inte framför en kamera inför en främmande man  när man är i fnissiga flickgäng - det gör man när man är ensam. Och det är skrämmande att tänka tanken.
Det är fel nånstans när det händer - och mannen lyckas. Förutom att flickorna borde ha blockerat borde de förstås ha talat med nån vuxen för att mannens brott skulle ha anmälts. Men det var ju då sånt som händer i den bästa av världar...
PS. Och vet ni - vi kan alla bidra till att skapa en bättre värld - också på det här området. Reagera, upplysa, våga vara med (också på nätet), välja våra ord...




2 kommentarer:

  1. "Vad är det för samhälle flickorna lever i när de går med på att onanera inför en kamera?" - här låter det nästan som att du lägger skulden på flickorna tycker jag, vilket är otroligt fel att göra. Skulden ska inte på något vis alls ligga på flickorna i en sådan här situation. Flickorna är offer. Offer för en vuxen man som har sjuka intressen. Ansvaret och skulden ligger enbart hos den vuxne mannen.

    Det kusligaste enligt mig är inte att barnen har valt allt klä av sig framför datorn. Det kusligaste är att det finns fullvuxna män som anser att de kan ta sig rätten att få barn att göra så.

    SvaraRadera
  2. Det var min mening att skriva så att jag inte skuldbelägger flickorna. Om det tolkas på annat sätt har jag uttryckt mej luddigt. Min mening var att skuldbelägga ett samhälle som gör att små flickor inte reagerar på rätt sätt inför en pervers vuxen man. Att de inte upplever att de ska dra sej ur en diskussion när den urartar. Att de inte blir skrämda av att en vuxen man inte ser på dem som de barn de är.
    Och visst du har rätt - det är förfärligt att vuxna män på det här sättet förgriper sej på barn. Men det här var en ny skrämmande vinkling tyckte jag - att de här barnen valde att göra det fast de hade kunnat låta bli. Att de inte valde att reagera med avsky. Och därmed - vad har omgivningen/samhället gjort för att de ska reagera så?

    SvaraRadera