onsdag 27 april 2016

Underbara Clara

Bloggaren Clara Lidström och forskaren Annakarin Nyberg om digitalt entreprenörskap. På Academill. I serien föreläsningar som Vasabladet bjuder sina läsare på.
Ungdomligt fräscht tema och det syntes på publikens åldersstruktur. Det var ju nästan bara mina före detta elever! Så många att jag inte riktigt hann tala med alla jag ville fast jag kom i supergod tid.
Först om det. Nog är det ju underbart med dessa horder av elever man stöter på var man än rör sej. Har man varit lärare är man inte ensam när man går på nån tillställning. Och alltid finns det vettiga och intressanta saker att tala om. Fantastisk bonus!
Så till Clara  - UnderbaraClara i bloggvärlden - och forskaren Annnakarin. Som båda menar att det finns en nisch för bloggskrivare/Instagrammare och andra som publicerar sej digitalt. En nisch där det finns pengar att hämta. Pengar som en del tom kan livnära sej på. Inte bara varuprover för att man tillåter reklam i sin blogg.
Och varför inte. Varför skulle det inte tilltala om en person som jag "känner" säjer att hen (nä jag skriver hon för det är till mycket stor del kvinnor, unga kvinnor, som har hittat den här nischen) tycker att tex Barnängens barntvål är bra. Nog är det starkare och närmare än det vi fick oss serverat som unga - nio av tio filmstjärnor använder Lux-tvål. Att sedan Clara är så mysigt hemvävd som vi tycks uppskatta gör inte saken sämre. Hon har fått kritik för att hon är för präktig, för traditionell kvinna, för myspysig. För att nämna något. Men det tycks inte hindra otaliga människor från att följa. Hon ger ut pysselböcker för barn - böcker som säljer stort - för man känner författaren.
Ja, jag köpte konceptet. Att en ung tjej från en liten ort i Norrland kan få publicitet i hela Sverige (och i Svenskfinland) är ju fantastiskt. Att hon kan skriva så att hon fängslar och dessutom hitta kanaler för att försörja se på det hela - det är ju bara att säja jess till. Blir också glad när jag ser att hon använder ett bra språk. Viktigt. Hon är en förebild för många.
Jag kan tänka mej att det i publiken fanns många som drömde om att blogga för pengar. För vi var många bloggare i publiken.
Jag själv då - varför bloggar jag? Inte för pengar, nej då. Svaret på frågan får komma i  ett annat inlägg.
Klistrar in Vbl-artikeln om Clara och Annakarin. Hoppas den går att läsa.




Vbl 27.4  2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar