söndag 24 augusti 2014

För mycket mat

Jag hade tänkt skriva ett skämtsamt blogginlägg om hurusom vi kommer att bli feta på grund av den ryska handelsblockaden. På grund av att vi måste äta fet billig Putinost för att den inte ska förfaras. Och för att vi också bör äta vanlig inhemsk ost som annars kommer att förfaras. Och för att vi får Putinjoghurt utan tillsatsämnen - nåt vi inte normalt får. Och billigt. Och för att vi kommer att frestas av billig norsk lax. Och faller vi för den frestelsen får det inte gå ut över köttet - vi måste äta inhemskt kött också för att det inte ska bli obalans och köttproducenterna ska bli lídande. Och överhuvud taget ska vi äta mycket och inhemskt.
Sånt hade jag tänkt blogga om men så blev jag så berstört över budet att EU kommer att betala för att vissa producenter gör sej av med mat. Gäller om jag har förstått rätt ingenting som produceras i Finland just nu. Men frukt- och grönsaksproducenter i Europa. Närmast sådan mat som förfars. Kan tänka mej att det sprids till annat också. Men oberoende så handlar det om livsmedel.
Stor ekonomisk förlust. Det ska betalas för maten. Den ska kastas bort, inte säljas. Den ska inte användas av sådana som kanske behöver ekonomiskt stöd för att klara sin mathållning.
Men det värsta är den moraliska biten - hur kan man kasta mat över huvud taget och hur kan man kasta mat när man vet att det finns människor som har svårt att klara sin mathållning. Nu är jag inte så naiv att jag säjer att vi ska skicka maten till Afrikas barn. Men det måste ju finnas ett vettigare sätt att få slut på överskottet. Låt folket äta Putinpäron och Putinpäror och annat som blir liggande. Det måste ju ändå vara vettigare.
Vi kan inte signalera att vi inom EU kastar prima mat bara för att vår handelsstrategi går om intet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar