lördag 12 juli 2014

Samma sak varje år

Det är den tid på året då jag vill bo i hus. Intresserad av allt som står på egen stenfot. Googlar på "Omakotitalo Hietalahti Vaasa". Mitt sovrum är vidrigt hett - kan inte sova. Att jobba med sånt jag vill jobba med går inte an på torpet. Det är för hett. Och dessutom lider jag för att jag inte "kan ta ansvar för det jag har gjort tamt" (Lille Prinsen). Jag borde vattna vattna och åter vattna. Orkar bara inte. Tycker potatisen har gått i stå. Dillen gulnar. Det enda som riktigt trivs är persiljan. Och det är då jag vill lämna allt det jag har och flytta in i ett litet egnahemshus. Där jag har trädgården omkring mej hela tiden. Kan både sköta och njuta av den på ett helt annat sätt än jag gör nu. Vet att det inte blir något av det. Been there, seen it.
Och det brukar dessutom gå över. Då de svala mörka augustinätterna kommer. Och luften blir frisk så man kan jobba i trädgården. De stora jobben som jag älskar. Och då skördetiden kommer på riktigt. För det brukar ju nog bli nån sorts skörd i alla fall.
Och nog är det ju mycket jag njuter av nu redan. Kommer hem med min fina skörd - sallad och grönt till supén. Och jordgubbar och smultron. Och så har jag ju persiljan som växer så häftigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar