söndag 30 december 2012

Sakna julen

Jag saknar julen. Har gjort det redan ett tag. Ända sen julaftonen. Jag njuter jullov men saknar julen. Långt för julaftonen börjar jag inställa mej på myset och traditionerna. Och när klimax - julaftonen - har varit börjar jag känna ett vemod över att det tar slut. Vill nog ha kvar pynten och lulla in mej i myset - men den dämpade känslan inför det faktum att allt ska städas bort - den blir allt starkare. Och sen när det är dags måste det ske med överraskning. Kan inte säja - i övermorgon städar jag ut julen - nej det måste ske med överraskning. Speciellt då jag har haft julgran har förändringen varit så stor.
Sen när allt väl är ute - då vill jag städa och vädra ut vintern. Ta in luft och ljus.
Överkänslig - ja säkert men sådär är det. Nu är jag ännu inne i jullovstiden som jag faktiskt njuter mycket av trots att allt är så annorlunda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar