söndag 16 december 2012

Ordlekare

Jag saknar min ordlekare. Dvs Bo. Vi hade så mycket skoj med att leka med ord. Fånga upp fel i media, skapa nya ord och diskutera språkriktighet. Och naturligtvis testa olika saker på finska. Bo var ju magister med laudatur i finska (och tyska). Och min finska bygger på teori - som han lärt mej som min lärare. Jag är intresserad och han var superkunnig - både på svenska och finska (och andra språk). Allt möjligt kunde vi få till animerade diskussioner. Vi hade tom ett eget språk - eller rättare sagt en egen ändelse som kunde betyda litet vad som helst men vi visste alltid vad vi menade. Ändelsen -si. Tex JULSI kan betyda - det är så juligt, jag tycker om att det är jul, jag har julfeeling. Och en del annat .
Jag har nog språkglada människor omkring mej nu också men det är ínte detsamma. Och det har säkert till en del att göra med att vi hade lekt våra ordlekar så länge att vi kunde reglerna så att säja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar