lördag 1 december 2012

Den röda koftan

Kanske är det julen som får mina tankar att gå till barndomen. Och speciellt barndomens jular. Men också en episod som inte alls har med julen att göra. Vi hade det inte fett ekonomiskt i mitt barndomshem. Men min mamma var en händig person som tog till vara det som fanns till buds. Eko skulle man säkert kalla henne idag, Nu handlade det om en tröja - en röd ylletröja. har ett minne att vi fick en stickad ylletröja nånstans ifrån och min mamma sprättade upp den här och stickade en ny åt mej - sin rödhåriga dotter. jag gick stolt med min tröja till skolan. På en handarbetstimme kunde min estetiskt lagda handarbetslärarinna tydligen inte hålla sej mer utan hon sa till mej: Vet inte din mamma att röd inte är någon färg för dej? Hur kan man? Tack och lov tror jag inte att jag riktigt förstod hur sårande hennes fråga var och jag är inte ens säker på att jag berättade för min mamma vad hon hade sagt. Men jag tänker på det ibland som vuxen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar