fredag 18 oktober 2013

...och jag är jultokig

Jag älskar julen. Inte den kommersiella, grälla, penningslukande, stressframkallande julen utan den stillsamma, traditionsbundna, mysiga julen. Och jag vill njuta av min jul så länge som möjligt. Före julen. Därför stämmer jag inte in i klagokören som tjuter över varuhusen som börjar i oktober. Jag njuter av att se det vackra. Därför älskar jag det mörka oktober-novembervädret. Det leder mot julen. Jag smyger in julen i hemmet - redan nu blir ljusen mer jullika, pepparkakor och klementiner (jo de hade kommit idag) köps, julteet får dofta. Ingen  stress med presenter. Julstädning - ja på ett sånt sätt att det känns bra. Julmusik spelas redan - instrumentalt - men snart kommer orden med. Njuter när kören börjar öva inför jul och advent. Och dofterna inte att förglömma - mysk för hela slanten. Och när hyacinterna kommer följer de mej med sin doft dag och natt. Och så kommer stora julsångboken fram och det spelas hejvilt på tramporgeln - den som har hållare för levande ljus. Glögg har ännu inte köpts men det ligger i luften...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar