tisdag 26 december 2017

Skådefönstren

Det har blivit tradition redan - att gå ut på annandagen och fotografera julskyltfönster - skådefönster. Så blev det i år också. Tycker mej märka två saker som har hänt under åren jag varit ute med kameran. Och från ifjol till i år - en stor skillnad.
1) Idag var väldigt många butiker öppna. För nåt år sedan var det bara Citymarket som höll öppet en stund. Nu - klädbutiker med annandagsrea, saluhallen och tom en frisersalong. 2) Man brukar se få människor på annandagen. Någon familj å väg till släktkalas. Säker fanns de nu också men de drunknade nog i mängden folk som var ute och fyndade. 3) Julskyltningen har blivit mera anspråkslös. Det är en trend jag har märkt under alla år jag gått för att avporträttera. Är det för jobbigt? Gör man reklam på annat sätt än med juliga vackra fönster. Saknar det mekaniska julfönster som Sokos bjöd på och det hav av babydockor som leksaksaffären frestade med. Jaja. Det var bättre förr. Sådär för typ 55 år sedan.
Tror jag får avsluta annandagsfotograferandet inne i stan. Får bli annandagsnatur istället. Här några bilder i alla fall.








Det här var vad jag bångade - tre julgranar - torgets och två magra skyltgranar, ett par skyltfönster och vackra Rewell center-julpyntet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar