lördag 2 december 2017

Inte ens 6.12

De flesta kyrkliga helger - öppet. Mors dag - öppet. Juldagen tycks vara stängd.
Över lag tycks affärskedjorna - och nu talar jag matvaruaffärer - ha tagit till sej och utnyttjar sin rätt till fria öppettider.
Också nu på självständighetsdagen. På Finlands 100-årsdag.T.o.m. till kl 19 är min matbutik öppen.
På nåt sätt tycker jag - och har säkert tyckt förr - att det är så onödigt. Både samhället och de som jobbar i affär skulle behöva den ro som stängda helgdagar innebär. Ett stort antal anställda och alla helgshoppare skulle få den sköna gammeldags lunken som helgstängt ger.
Känner mej nästan som en sagoberättare då jag plockar fram ett minne från min ungdomstid. Min mamma hade sin favoritmatbutik i torghörnet i Vasa. En K-affär modell medelstor. På julaftonen hade de öppet några timmar - tror det var till kl 12. Och - julaftonen till ära - var en sångkör (tror det var från nån skola) på plats och sjöng julsånger. Där var min mamma och lyssnade och sen tog hon jul. Tror att de små butikerna höll stängt hela julaftonen. Det här var typ 70- eller 80-tal. Ge oss litet sånt igen! I de flesta fall är det ju köpmannen själv som avgör. Och - naturligtvis - vi kunder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar