torsdag 28 december 2017

Själaringning

Av förekommen anledning kom jag att tänka på själaringning idag.
Googlade för att få tag i en allmän utredning men det lyckades jag inte med. Inte ens alla församlingar tar upp själaringningen. Men så mycket lärde jag mej att sättet att utföra själaringningen varierar mellan församlingarna. Och att själaringning på finska heter kuolinsoitot.
"Själaringningen är en hedersbevisning för den avlidne och en uppmaning till församlingen att be för dem som drabbats av sorg." (Petalax)
Det är antagligen den allmänna beskrivningen - sättet att ringa och tidpunkten kan variera. I det gamla samhället var det säkert också en praktisk sak. Budet om att någon hade dött spreds på detta sätt.
Jag har själv varit med om två själaringningar. Trefaldighetskyrkans mäktiga klockor har ringt i båda fallen. Och i båda fallen har jordfästningarna skett på annan ort.
Den första var när det ringdes för pappa på 70-talet. Jag minns att mamma och vi barn satt på en bänk i kyrkparken och lyssnade.
Den andra var när mamma hade dött. Den ringdes en vanlig arbetsdag och både jag och min syster fick höra ringningen på jobbet. B gick till kyrkparken med sin telefon och lät klangen ljuda via den först till mej och sedan till min syster. Det var starkt på nåt sätt.
När B dog ringdes det inte för han hörde inte till kyrkkan. Men när M och jag var på väg till begravningsbyrån "snyltade" vi på någon annans själaringning och låtsades att det ringdes för B.
Anledningen till att mina tankar gick i de här banorna idag är att det på eftermiddagen kommer att ringas en själaringning som jag vet om. För en man som har varit ålderman i en släkt med tight familjesammanhållning. En saknad make, far, morfar och farfar. Men också en man som har betytt mycket för det samhälle där han verkat.
Jag kan tycka att det känns fint - och säkert också en tanke bakom ringningen - att klockklangen ska ljuda över slätterna och få folket som hör att stanna upp och ägna den döde en tanke. Folket som redan vet att han har dött. Och för de närmaste att få samlas och bli stilla med sina tankar och rent konkret få inleda begravningsskeendet.
Frid över hans minne.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar